Youpie, de iPhone 4 werkt; bedankt T-Mobile klantenservice!

Eindelijk werkt de iPhone 4 die we op 22 september hadden besteld. Het had wel wat voeten in aarde om het toestel simlockvrij te krijgen, maar het is gelukt. Dit is het vervolg op ons eerdere artikel “iFoneguide test online bestelling iPhone 4 bij T-Mobile”. Eind goed al goed? Fresh vervolgt zijn verhaal…

De levering.
Op 22 september 2010 bestelde ik online een iPhone 4 bij T-Mobile; de levertijd zou 5 weken bedragen. Nou, dat was even een meevaller, want de iPhone 4 werd ‘al’ op vrijdag 15 oktober 2010 aan de deur afgeleverd door AMP Logistics, veel eerder dan ik verwachtte. Ben je dan een gelukkige, of niet?
Of  ik wel even zo vriendelijk wilde zijn om de overeenkomst te ondertekenen (lees: het contract) en de verschuldigde € 359,95 direct te voldoen. Die betaling kon gelukkig per PIN geschieden, want de leverancier had een mobiel pin-apparaat bij zich. Ik superblij, natuurlijk.
Okay, € 359,95 lichter, maar wel een echte iPhone 4 in huis, voor dat bedrag verwacht je dan ook wat. Dat mag, of niet?

Het eerste gebruik.
Slim als ik ben plaatste ik natuurlijk niet meteen de T-Mobile microsim in de iPhone, want eerst moet het huidige abonnement bij Vodafone op 1 november 2010 aflopen; ik heb immers geen zin in dubbele abonnementskosten. Ach, ik heb een duo-sim van Vodafone, dus verknipte ik dat tweede simkaartje op microsim-formaat, zodat die in de iPhone 4 paste. Wat desondanks te verwachten was; de iPhone 4 deed dus helemaal niets!
Daar zit je dan met je dure apparaatje; door de T-Mobile simlock moet ik wachten tot mijn T-Mobile abonnement ingaat. Tot die tijd mag de iPhone 4 lekker slapen in een speciaal gereserveerde lade van mijn nachtkastje. Fijn, zo’n simlock op je nieuwe  – duur betaalde – telefoon.

Nummerbehoud.
Nummerbehoud heb ik bij de bestelling op 22 september netjes online aangevraagd met als overgangsdatum 1 november 2010. Dat was namelijk de einddatum van mijn contract bij Vodafone. Vreemd genoeg – zo blijkt achteraf – zei T-Mobile mijn huidige contract niet bij de bestelling op, maar pas bij de aflevering van de iPhone 4 en pas na de betaling aan de deur van het verschuldigde bedrag voor de iPhone 4. Je voelt hem al aankomen: probleempje! De opzegtermijn was verstreken…
Tsja, contracteinde bij Vodafone was 1 november 2010, maar met een opzegtermijn van 1 maand. Na een aantal dagen kreeg ik een vrolijke SMS van T-Mobile, dat contractontbinding en nummerportering was aangevraagd bij Vodafone. Wat werkt dat toch allemaal super, he? NOT!

Zoek het zelf maar uit.
Je voelt hem al aankomen; weer twee dagen laten ontving ik van T-Mobile een brief via de post met het nare bericht dat nummerbehoud niet mogelijk was op de door mij gewenste datum van 1 november, zonder verdere verklaring of vervolgacties. En nu? T-Mobile leek het bij de brief te laten, maar mijn conclusie naar aanleiding van de brief was dat mijn Vodafone-contract ‘dus’ gewoon zou doorlopen. Het lag natuurlijk aan de opzegtermijn van 1 maand die IK ZELF niet had aangehouden. Schrik! Nóg minstens een maand langer wachten voor ik die mooie iPhone 4 kan gebruiken, gevolg; bij Vodafone het volle pond betalen, en erger nog: als de wiedeweerga de helpdesk van T-Mobile bellen! Dit gezeur, daar houd ik dus absoluut niet van, hoe gaan we dit debakel oplossen? De helpdesk, de helpdesk!

Contact met T-Mobile.
Ik kijk op de website van T-Mobile welk nummer ik moet bellen voor de klantenservice. Men blijkt verschillende nummers te hanteren voor huidige klanten en potentiële klanten. Ben ik nu al klant, of ben ik nog geen klant? Afijn, ik bel het nummer voor klanten, want ik heb immers aan de deur al 360 euro betaald aan T-Mobile.
Een vriendelijke computermevrouw neemt op; “Welkom bij T-Mobile, om u beter van dienst te kunnen zijn hebben wij uw mobiele telefoonnummer nodig. Voer uw 10-cijferige mobiele nummer in na de toon”. Tsja, voer ik nou mijn tijdelijke o6-nummer van de nieuwe simkaart in, of mijn eigen vertrouwde 06-nummer? Vooruit, om dingen niet te ingewikkeld te maken voer ik het tijdelijke nummer in dat achterop de nieuw simkaart staat, dat is immers bekend bij T-Mobile, maar dan…
“Uw nummer is niet bekend bij T-Mobile, voer nogmaals uw 10-cijferige mobiel nummer in na de toon”. Hmm, ik voer dit keer dan maar mijn eigen 06-nummer in, maar helaas, weer: “Uw nummer is niet bekend bij T-Mobile, voer nogmaals uw 10-cijferige mobiel nummer in na de toon”. Weer geen succes, piep-piep-piep… Daar sta je dan als klant…

Opnieuw bellen als potentiële klant.
Dit keer betreft het een gratis 0800 nummer. Verstandig genoeg bel ik dit keer met mijn vaste lijn en niet mobiel, want door een aardige frats van Vodafone kost bellen naar een 0800-nummer je bij hun tóch geld, maar daar trap ik niet meer in.
“Welkom bij T-Mobile. Door de grote drukte is de wachttijd langer dan 2 minuten. We proberen u zo snel mogelijk te verbinden met één van onze medewerkers”. Boem-boem-boem doet ondertussen de muziek, maar goed, het (telefoon)nummer is gratis, dus ik wacht…
“Goedemiddag, met T-Mobile. Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Hee, een medewerker! Ik leg hem het probleem voor van het nummerbehoud. Hij is echt heel vriendelijk, hoor, laat daar geen onduidelijkheid over bestaan. Ik leg mijn verhaal uit en hij reageert prompt:
“Hmmm, het is nu 18 oktober en ik vraag het nummerbehoud opnieuw aan bij Vodafone, u kunt met ingang van 18 november bellen met uw iPhone 4”.
Nou fijn, dat was dus in elk geval geregeld. Ik stel hem bovendien de vraag of het niet mogelijk zou zijn om mijn nieuwe iPhone 4 nu alvast te gebruiken, zolang het contract bij Vodafone nog loopt. Het gebruik van de Vodafone-simkaart was volgens hem door de simlock absoluut geen optie, maar dat wist ik natuurlijk ook wel. “En simlockvrij maken, kan dat dan niet?”, vroeg ik. “Ja, dat kan wel”, zei hij, “maar u hoort waarschijnlijk al aan mijn stem dat daar voorwaarden aan verbonden zijn”, Nou ben ik niet gek, dus ik zei: “O, ja? Wat dan?”. “Dat kost 120 euro”, vertelde hij me. Ik vond het al een succesvol gesprek vanwege de gelukte, nieuwe contractsopzegging bij Vodafone, dus gaf ik me aan hem bloot, ik zei; “Dat wist ik al, ik stel me gewoon op als een dom blondje. Niet geschoten is altijd mis.”. Die humor kon hij wel waarderen…
Zijn antwoord was dat ik maar een prepaid simkaartje van T-Mobile moest aanschaffen en daar 120 euro beltegoed op moest zetten voor de betaling van het simlockvrij maken. Helaas ging ik met dat antwoord accoord, maar het nummerbehoud had hij nu definitef goed geregeld!


De iPhone 4 slaapt nog steeds!
Ik leg me al snel neer bij de kosten van 120 euro voor het verwijderen van de simlock, maar jeetje, moet ik daar nou echt voor naar de winkel om een prepaid-simmetje aan te schaffen, puur voor de betaling van deze 1-2-3 unlockservice? Simlockvrij maken kost 120 euro, maar ik heb dat bedrag er gewoon voor over!
Zij het wel, dat ik er toch wel even over heb moeten nadenken, want welk een ander electro-pleziertje kun je daar immers niet voor aanschaffen?! Kan ik die 120 euro dan niet gewoon op een volwassen manier voldoen? Via iDeal of gewoon via mijn eerste T-Mobile-factuur, schoot me na het gesprek te binnen? Ik ben toch zeker niet de eerste de beste puber die rood staat en zijn mobiele rekening niet kan voldoen? Ondertussen lachtte de iPhone 4 me iedere ochtend weer toe in zijn eigen la van mijn nachtkastje…

Opnieuw bellen met de klantenservice.
Ik ben de kluts kwijt; zal ik mijn nieuw abonnement bij T-Mobile maar gewoon laten ingaan. Ik kan mijn huidige nummer immers doorschakelen naar het tijdelijk nummer van T-Mobile met alle kosten van dien.
Nee, nee en nog eens nee! Ik wil geen gedonder; die iPhone 4 moet gewoon simlockvrij en wel voorgoed ook. Zeg me hoe ik die 120 euro kan betalen en ik doe het! Dus weer contact met de klantenservice van T-Mobile…
Ik krijg een vriendelijke mevrouw aan de lijn die ik zelf helemaal door de war breng. Eerst wil ik mijn abonnement meteen laten ingaan, en later in het (aangename) gesprek kom ik daarop terug en wil toch mijn iPhone 4 weer simlockvrij laten maken. Het is inmiddels overigens 27 oktober, precies 2 weken na ontvangst van mijn iPhone 4.
De vriendelijke dame laat zich niet uit het veld slaan en neemt de unieke gegevens van mijn iPhone 4 op. Ze kan echter zelf niets voor mij doen, maar belooft me de gegevens door te sturen naar de “unlock-afdeling”, die belt mij dan terug. Ze vraagt mijn telefoonnummer en we hangen op…

Het verlossende woord.
Ondertussen is de actie ‘Youp van ’t Hek’ in volle gang. O jee, “T-Mobile belt nooit terug” staat in zijn column op NRC te lezen. Daar was ik ook bang voor. Echter, gisterenmiddag toen ik bezakt met m’n iPhone 4 in zijn mooie doosje op het punt stond om te vertrekken naar een T-Mobile Shop, belde T-Mobile terug. Echt waar! Ze zouden mijn iPhone 4 simlockvrij gaan maken en de kosten van 120 euro gewoon op mijn eerste nota vermelden. En zo gebeurde het; ik kreeg per e-mail een handleiding met wat ik zelf moest doen. Die kwam erop neer dat ik mijn nieuwe iPhone met Vodafone simkaart erin gewoon moest aansluiten op mijn computer met iTunes; het zou een half uur duren. Nou, het was binnen 1 minuut gepiept!
Bedankt Youp, je actie heeft mij in ieder geval geholpen! Of heb ik gewoon zelf mijn best gedaan om mijn zin te krijgen? Ik geef jou maar het voordeel van de twijfel, maar die vette rekening voor de unlock die voldoe ik zelf wel…

Conclusie.
iFoneguide schreef er al eerder over in 2008; het is belachelijk dat je reeds 4 maanden voor afloop van je contract een iPhone kunt kopen, je die dan wel betaalt, maar waar je vervolgens geen gebruik van kunt maken als je van een andere provider naar T-Mobile overstapt. Ik ben er ondanks die waarschuwing op onze eigen site toch ingestonken. Youp van ’t Hek maakt misschien veel goed, maar vertrouw met name op je eigen verstand als je met grote bedrijven als T-Mobile in zee gaat. Laat je niet foppen!

2 Reacties op “Youpie, de iPhone 4 werkt; bedankt T-Mobile klantenservice!”

  1. Fresh schreef:

    @boekaa: Die hoop had ik ook, dat hij met een oudere firmware geleverd zou worden. De iOS-versie was natuurlijk het allereerste wat ik heb gecontroleerd toen hij bezorgd werd. Er stond helaas “uit de doos” 4.1 op met bijbehorende – niet unlockbare – baseband…

    BeantwoordenBeantwoorden
  2. boekaa schreef:

    mmmm, als je geduld heb tot 18 november verwacht ik wel een jailbreak/unlock voor je iphone 4 met baseband 2.10.04. Aangezien je hem al 15 oktober heb gehad KAN het zijn dat hij nog met de oude baseband is geleverd 1.59.00 en die kan je nu al unlocken. had je toch 120 euro bespaard 😉 en je kon gelijk met je vodafone sim bellen/internetten etc.

    BeantwoordenBeantwoorden

Plaats een Reactie