iFoneguide test online bestelling iPhone 4 bij T-Mobile

De iPhone 4 is op het moment moeilijk verkrijgbaar, maar T-Mobile NL, Mobistar BE en – niet te vergeten – Apple schreeuwen van de daken dat we de iPhone 4 moeten aanschaffen. Is hij er nou, of is hij er niet, die iPhone 4? Ook onafhankelijke sites in Nederland claimen de iPhone 4 te kunnen leveren, al dan niet uit een buitenlandse voorraad. Fresh van iFoneguide bestelt officieel via T-Mobile. iFoneguide doet bericht…

Ik val maar meteen met de deur in huis. Levertijd bij T-Mobile- zo blijkt tijdens de bestelling – op zijn minst 5 weken! Maar goed, laat dat de pret niet drukken, mijn huidige abonnement loopt immers nog een kleine 6 weken… dus, hopla! Bestellen!

Natuurlijk kies ik voor een online bestelling bij T-Mobile, want ‘online’, dat betekent tegenwoordig ‘snel’ en meestal ook goedk(o)op(er).
De iPhone 4 blijkt online bij T-Mobile echter niet goedkoper dan in de shop, maar wat blijkt wel? De iPhone 4 is tegenwoordig in Nederland ‘officieel’ te koop met een éénjarig contract. In het verleden was de iPhone bij T-Mobile alleen met een 2-jarig abonnement af te sluiten, maar het beleid is bij de officiële Nederlandse aanbieder blijkbaar soepeler geworden. Ik houd niet van wurgcontracten (wat een 2-jarig abonnement voor mij is), en dus is de officiële weg – om via T-Mobile aan een nieuwe iPhone te komen – eindelijk vrij. Een jaarcontract bij T-Mobile, dat moet uit te houden zijn…

Op het moment ben ik overigens mijn derde iPhone aan het verslijten, een iPhone 3Gs, simlockvrij aangeschaft via een leverancier met ‘lijntjes naar het buitenland’. Hoe fijn het toestel ook is, ik wist bij de aanschaf dat dat risico’s met zich meebrengt voor de garantie, en bovendien was de aanschafprijs gewoon belachelijk hoog. Als je zelf al op zoek bent geweest naar een nieuwe simlockvrije iPhone zonder abonnement, dan zul je dat wel herkennen. Linksom of rechtsom, uiteindelijk betaal je de iPhone toch! Dat besef heb ik altijd gehad.
Het enige voordeel van een af-fabriek simlockvrije iPhone: je zit niet aan een wurgcontract vast en je kunt het abonnement kiezen dat bij je past, bij iedere provider.

Veel keuze en verschil in prijzen lijkt er echter recent niet meer te zijn bij de Nederlandse GSM-providers, daar kom je wel achter als je gaat rekenen… Is er dan kwaliteitsverschil tussen de providers? Mijn uitstapje naar Vodafone viel in ieder geval vies tegen, dus merkvast ben ik niet meer. Ik kies eerder op basis van prijs en het bereik op mijn thuislocatie. Trouwens, wat valt er nog te kiezen? De keuze tussen de 3 Nederlandse netwerken van KPN, T-Mobile en Vodafone is wel erg mager (inclusief de abonnementen van de vele 3rd-party-aanbieders die feitelijk van deze 3 netwerken gebruik maken).

Eerst de koele berekening voor een iPhone 4 via T-Mobile, met mijn bijbehorende eisen:

  • Een iPhone 4 16 GB van maximaal €640 (losse verkoopprijs bij Mobistar in België)
  • Een contract voor maximaal 1 jaar.
  • Goed bereik binnenshuis van zowel telefonie als 3G-internet.
  • Goede snelheid van mobiel internet.
  • Niet teveel beperkende maatgeregelen die me op extra kosten jagen (datalimieten en zo).

Uiteindelijk koos ik op de site van T-Mobile voor een zwarte iPhone 4 16GB met een éénjarig i-150 contract van €29,95 per maand. De doorslag gaf uiteraard het abonnement van maximaal 1 jaar, de snelheid van het 3G-internet van 2 Mbit/s, onbeperkt, en natuurlijk de totale prijs inclusief het toestel.

De jaarrekening voor mobiel internet en bellen inclusief nieuwe iPhone 4 met i-150 abonnement bij T-Mobile ziet er op papier als volgt uit:

  • iPhone 4: €359,95
  • Abonnement: 12 x 29,95 = €359,40
  • Activeringskosten: €24.95
  • Totaal (1 jaar): €744,30

€744,30 betalen in 1 jaar, dus, maar dat is wel inclusief toestel.
Ik was bereid om een nieuwe simlockvrije iPhone 4 16 GB in België te kopen á €640 euro, maar is het toestel al weken niet meer te verkrijgen in heel België, hoeveel winkels ik ook bezocht.
Trek het fictieve Belgische aanschafbedrag van het begeerde toestel van het totaalbedrag inclusief i-150 abonnement af, en voila! Er blijft een bedrag van €104,30 per jaar over. Omgerekend per maand (€104,30 / 12) is dat dus grofweg €8,70 aan abonnementsgeld per maand.
Dat is laag genoeg om overstag te gaan. Zeg me alsjeblieft dat mijn berekening juist is! Geen fratsen dit keer, of wel?!

Overigens stap ik met mijn keuze van Vodafone over naar T-Mobile, of liever gezegd, ik keer terug. Ik heb 1 jaar buiten de deur gegeten (na eerder 9 jaar T-Mobile), maar ik keer echt terug. Misschien is het wel een gevalletje ‘wonder boven wonder’, maar ik had thuis altijd 3G internet + volop GSM-bereik met T-Mobile, met Vodafone is het bereik ‘tranen met tuiten’. Het bereik van Vodafone is me fors tegengevallen en heeft mijn verwachtingen niet waargemaakt. Ook elders overigens, want geloof me, ik heb vele uithoeken van ons kleine landje bezocht in het afgelopen jaar. Ik ga Vodafone niet afkraken; misschien had ik gewoon pech door op de verkeerde plaatsen te zijn, maar misschien (en hopelijk) is T-Mobile niet zoveel slechter dan Vodafone en KPN. Ze laten volgens mij gewoon alledrie steken vallen op nog veel te veel locaties in Nederland.

Het enige dat ik van Vodafone heb geleerd is dat het voor een mobiele aanbieder heel goed mogelijk is om een gedetailleerde maandrekening op te maken, dit in tegenstelling tot T-Mobile.
Ik verheug me in het geheel niet op de factuurpost ‘Overige kosten’ op de maandelijkse T-Mobile-rekening. Zogenaamde kosten waar zelfs de klantenservice van T-Mobile geen verklaring voor heeft.
Ik zal de maandelijkse rekening van Vodafone missen, maar ik hoop dan wel als een boer met kiespijn. Misschien wel weer tot volgend jaar!

Wordt vervolgt…

2 Reacties op “iFoneguide test online bestelling iPhone 4 bij T-Mobile”

  1. Fresh schreef:

    @Jeanette: Bedankt voor de felicitatie, maar ik heb intussen nog steeds geen iPhone 4 ontvangen…

    Groet, Fresh

    BeantwoordenBeantwoorden
  2. Jeanette schreef:

    Van Harte gefeliciteerd met je aankoop, ik weet wat ik ga doen.

    BeantwoordenBeantwoorden

Plaats een Reactie